Groot verslag Gitarist Educatie Markt in Q-Factory

Was je er niet bij? Lees dan nu alle tips en bekijk de videos

Muzieknieuws 20-11-2017 21:58

De tweede editie van de Gitarist Educatie Markt, 19 november 2017, kende een wervelend programma van meetings, workshops, clinics, masterclasses en gitaarbeurs. Als je er niet bij kon zijn, lees hier wat onze redacteuren Co Koenen, Steven Faber, Kevin Pasman en Erk Willemsen noteerden aan mooie tips voor elke gitarist. Of geniet na als je er wel bij was!

Fotografie door Eric van Nieuwland, video's door Co Koenen en Erk Willemsen

We hadden een superdag in de Amsterdamse Q-Factory op de Gitarist Educatie Markt, die voor de tweede keer werd georganiseerd door Gitaarschool Nederland, EGTA, Guitar Matrix en Gitarist. Lees hier ons uitgebreide verslag.

Stands
Er was een mooie opkomst van docenten, studenten, en zowel doorgewinterde als beginnende gitaristen. Ze kregen een breed programma aan workshops voorgeschoteld van de cracks uit het vak, zagen op het Talent Podium gitaartalenten spelen, en konden op de Gitaarmarkt uitgebreid allerlei instrumenten, gear en accessoires uitproberen van Gitaarbizz (o.a. een Guild Bluesbird, een Bluguitar Amp 1, Danelectro en Cordoba), EMD (James Neligan, Riversong, met o.a. een 5-string banjo met een korte hals en een Weissenborn-type gitaar ), Voerman Amersfoort (UltiMusician, met mooie capo’s), Gitaartabs.nl (de website, dat hun nieuw uitgegeven beginnerslesboek presenteerde), Kavepé (bladmuziek), La Roseta (bladmuziek, foto boven), Van Luttervelt Muziek (verhuur van akoestische gitaren) en Keymusic.


Stand Gitaarbizz

Meetings en presentatie compositieopdracht
Het ochtendgedeelte was speciaal bedoeld voor docenten die zijn aangesloten bij Gitaarschool Nederland (76 door het hele land!) en de EGTA. Voor aanvang van het eerste programmapunt voor het volledige publiek werd de zaal alvast opgewarmd door Coen Beijer, met een prachtig stuk voor klassiek gitaar. Dit even intense als kalme stuk werd voor hem gecomponeerd door Jacob ter Veldhuis ter nagedachtenis aan Beijers moeder. De bedoelde emotie moet overgekomen zijn, want Beijer gaat helemaal op in de muziek en raadt na afloop iedereen die daar het geld voor heeft aan om eens een stuk te laten componeren. Op basis van de kwaliteit van de compositie van Ter Veldhuis lijkt dit inderdaad een aantrekkelijk idee.

Truefire: Zoumana Diarra & Rory Ronde
Matthieu Brandt van de Amerikaanse website Truefire introduceert Zoumana Diarra en Rory Ronde, die beiden een clinic geven naar aanleiding van hun zojuist verschenen Truefire videocursussen - of interactieve cursussen, zoals Brandt het liever noemt.

Zoumana Diarra bijt het spits af met zijn ‘West African Guitar Guidebook’. Diarra vertelt dat hij een griot is, de benaming voor een traditionele dichter/zangers in West-Afrika. Hij legt uit dat West-Afrikaanse muziek geen akkoorden kent, alleen melodie. Jammen is volgens hem hierdoor niet mogelijk omdat alle melodieën nauwkeurig in elkaar moeten grijpen.

In de cursus komen elf traditionele stijlen aan bod, waarvan hij er tijdens de clinic twee kort doorneemt, minuit en soukous. Minuit, met een I-IV-V schema, bouwt hij prachtig op met behulp van de backingtrack op tot drie in elkaar grijpende partijen. Iets vergelijkbaars doet hij met soukous, een stijl die in de jaren vijftig is ontstaan onder invloed van de Cubaanse rumba. Beide stijlen speelt hij met slechts duim en wijsvinger, een rechterhandtechniek die afkomstig is van de traditionele kora. Zeldzaam licht gespeeld. Voor velen in het publiek een eye-opener.

Kort eerste fragment: 

En de volgende partij erbij: 

Van Rory Ronde verscheen onlangs de Truefire-cursus ‘Neo Soul Guitar Guidebook’. Hij vertelt over zijn achtergrond als autodidact met een voorliefde voor jazz, hiphop en soul in de stijl van d’Angelo en Erykah Badu, Alles draait bij hem om microtiming, het lui achter de tel hangen. In de cursus demonstreert hij het effect hiervan door in de grid van een sequencer met een partij te schuiven. Een belangrijke invloed voor hem is hiphopproducer J Dilla, die altijd met zijn timing consequent naast de tel zit. Er ontstaat een vloeibare timing, waardoor Ronde’s stijl meer Afrikaans circulair dan Europees lineair. Ronde benadrukt dat als je zo laidback wilt spelen het belangrijk is dat je ritmisch heel vast bent. Zou Diarra, naast hem op de bak, geniet zichtbaar van de lome grooves.

Voor degenen die er niet bij waren, een steek onder water: Truefire gaf de aanwezigen na afloop een voucher om drie maanden lang gratis alle (duizenden dus!) cursussen op de website te kunnen volgen.
www.truefire.com

Succes op YouTube: Evert Zeevalkink
Jack Pisters interviewt Evert Zeevalkink over zijn succesvolle YouTube-kanaal, dat 10.000 abonnees en inmiddels een miljoen views kan noteren. Volgens Zeevalkink komt hij vooral in de picture doordat hij altijd veel spullen laat zien in zijn video’s en gitaristen nu eenmaal op gear zoeken en niet op muziek. Belangrijk voor succes op YouTube is continuïteit. Zelf zet hij elke dinsdag en nieuwe video op zijn kanaal. Ook moet je reageren op commentaren, specifiek zijn en natuurlijk goed taggen.

Heel

Veel geld verdient Zeevalkink niet met zijn kanaal. Het is vooral een uithangbord, ‘dit is wat ik doe’. Dit levert hem wel weer werk op, wereldwijd: als sessiemuzikant, sideman, productdemonstrateur. Zo werd hij voor Tim Akkermans band aangenomen zonder dat hij auditie hoefde te doen: Akkerman kende hem al van YouTube.
https://www.youtube.com/Evertzeevalkink

Singer-songwriter met pedalboard: Yori Swart
Yori Swart laat in haar workshop zien hoe een eigentijdse singer-songwriter te werk gaat. Gewapend met twee prachtige vintage gitaren (een Gibson ES-125 uit 1956 en een Gibson J-50 uit 1967) vertelt ze dat voor haar, dochter van een klassieke gitarist, gitaar net zo belangrijk is als zang. Ze wil dat die twee samen een vlechtwerk vormen, vooral door de melodie van de zang ook in de gitaarpartij te laten horen. Dit vergt veel oefenen, want de coördinatie van beide partijen is niet altijd makkelijk. Daarbij bedient Swart zich ook nog van een redelijk uitgebreid pedalenbord, wat nog meer concentratie vraagt. Voor haar zang gebruikt ze een looper waardoor ze op momenten in nummers twee- of driestemmig kan zingen. Ook maakt ze inventief gebruik van een Electro-Harmonix Mel9 mellotronsimulator, die ze vaak bij uitklinkende flageoletten aanzette - een mooi effect.

Swart experimenteert veel met open stemmingen, zoals DADGAD, maar ook stemmingen die ze zelf bedenkt. Zo stemt ze haar gitaar voor een nummer in een D9maj7 akkoord en voor een ander nummer draait ze de snaren naar DADEAD. Ze laat zich daarbij leiden door wat goed klinkt voor het nummer. Ze geeft wel aan tegenwoordig het aantal stemmingen beperkt te willen houden omdat het niet praktisch is tijdens een optreden bij elk nummer om te stemmen. 

Yori Swart speelt tot groot genoegen van de aanwezigen complete nummers, waardoor haar workshop tegelijk een miniconcert is. Soms melancholiek, ontwapenend, intense zang, begeleid door inventief gitaarspel.


Enno Voorhorst
Het lage volume van de onversterkte gitaar van Enno Voorhorst wordt ruimschoots gecompenseerd door het aanstekelijk enthousiasme waarmee hij over de stukken van (voornamelijk) Barrios en de theorie daarachter spreekt. Het blijkt een bijzonder interactieve workshop waarin Voorhorst energiek reageert op vragen en overpeinzingen van zijn publiek. Hij benadrukt hoe belangrijk het is dat je iedere noot in een akkoord kent, zodat je bij moeilijke grepen snel naar oplossingen kunt zoeken en daarnaast laat hij zien hoe een moeilijke compositie aanzienlijk speelbaarder en vloeiender wordt als je qua vingerzettingen al op de komende akkoorden voorbereid bent. Het is ook knap hoe hij dit verschil hoorbaar maakt door de complexe stukken van Barrios “verkeerd” te spelen alvorens te laten horen hoe het wel moet. Het is overduidelijk dat Voorhorst niet puur als gitarist denkt, maar vooral heel muzikaal georiënteerd is.

Guitar Sound Shaping
In de masterclass Guitar Sound Shaping vertelt Tom Barbier over zijn liefde voor effecten en hoe je pedalen kan combineren voor het maken van bijzondere klanken. Aan bod komen effectvolgorde (veel verschillende mogelijkheden met verschillende klanken als gevolg), signaalpad (parallel en serieel), soorten effecten, creatief gebruik van delays, mogelijkheden van expressiepedalen en gitaarsynthesizers, en dat alles aan de hand van véél muziekvoorbeelden uit de alternatieve hoek.
Ook pakt Barbier het publiek erbij met een korte quiz waarbij je moet aangeven welke effecten bij een bepaalde gitaarpartij werden gebruikt en in welke volgorde ze staan.

In een goed doorlopend verhaal weet Tom Barbier op een vlotte en humoristische manier enorm veel informatie over te dragen.

De masterclass is mogelijk gemaakt door Boss. Tom Barbier tourt met deze masterclass nog uitgebreid door België tot en met 14 december.
Check de data en meer achtergronden hier.

Panel Gitaarles geven: vraag en aanbod
Een van de eerste activiteiten van het middagprogramma is het panel Gitaarles Geven. Jack Pisters, onder andere ontwerper en studieleider van de popafdeling van het Conservatorium van Amsterdam, leidt de discussie van het panle dat bestaat uit docenten met een uiteenlopende achtergrond, v.l.n.r. op de foto hieronder Quirijn Snijder (klassieke gitaarschool L’escola in Zwolle), Gijs Batelaan (Utrechts Conservatorium en Pop Music Academy), Richard Hallebeek (geeft les bij Tune Up in Haarlem), Jan Wouter Oostenrijk (Gitaarschool Amsterdam) en Matthieu Brandt (producer van Truefire).

De discussie had als uitgangspunt of je als docent nu iemand moet zijn die van alle markten thuis is, of juist een specialist in één stijl. Veel panelleden gaven aan dan wel als gitarist een specialist te zijn, maar als docent meer een generalist. Ook werd duidelijk dat de kwaliteit van de lessen (uitleg, overdracht) het belangrijkst is. Je kan een grote naam zijn in een specifieke stijl, als je niet goed kan uitleggen wat je doet of kan aansluiten bij het niveau van de leerling, zullen je lessen niet goed tot hun recht komen. Quirijn Snijder gaf aan dat het ook belangrijk is dicht bij jezelf te blijven als docent, omdat je op het vlak van je specialisme de hoogste kwaliteit kan bieden, al kan dat wel betekenen dat je alleen de leerlingen overhoudt die datgene willen aanleren.

Ook werd gesproken over video- en Skypelessen. De meeste panelleden verwachten dat fysieke één-op-één lessen altijd zullen blijven, omdat dat de beste manier is om een leerling te begeleiden naar een hoger niveau. Lesvideo’s bieden zeker wel een toegevoegde waarde en maken mensen bekend met wat je doet als docent.

Ableton Live
Remi Lauw demonstreert een aantal mogelijkheden van Ableton Live 10, dat begin volgend jaar uitkomt. Een samen met Softube ontwikkelde simulatieplug-in geeft je vele mogelijkheden een gitaarsound neer te zetten met amp-, cab- en mic-parameters. Op effectgebied is er nu de Echo delay, met o.a. een prachtige shimmer reverb, en Pedal, een overdrive/distortion/fuzz met overtuigende klanken. Lauw demonstreerdt ook nog eens de al in Live 9 aanwezige mogelijkheid om gespeelde partijen, melodie én akkoorden, in midi om te zetten en daar bijvoorbeeld dan een bas- of keyboardgeluid aan te koppelen. Handig bij het maken van een backingtrack om over te oefenen.

Leren improviseren
De workshop Improvisatie van improvisatiecoach Robijn Tilanus lijkt vooral bedoeld voor gitaristen die alleen gewend zijn van bladmuziek te spelen. Haar methode moedigt muzikanten aan te luisteren, te voelen en de eigen impulsen te volgen. Dit kan ‘helemaal vrij’ of ‘op iets’. Bij ‘op iets’ liet ze de verschillende karakters van intervallen horen en hoe die al dan niet, en in welke richting, naar een andere interval neigen. Tilanus onderscheidt stabiele tonen (grondtoon, terts en kwint) en instabiele (o.a. kwart, kleine sext). Die laatsten willen ergens naartoe oplossen, de kwart bijvoorbeeld naar beneden naar de grote terts. Wat karakters betreft staat de grondtoon voor ‘we zijn thuis’ en bijvoorbeeld de kwint voor een vraag. Dit voelen en horen is volgens haar essentieel om goed te kunnen improviseren.

Quirijn Snijder over ergonomie
Voor een publiek dat vrijwel volledig uit muziekdocenten bestaat geeft Quirijn Snijder van Gitaarinstituut L’escola in Zwolle een deskundige les over de ergonomie van het gitaarspelen. Wat wetenschappelijk misschien, maar zeer belangrijk; een verkeerd aangeleerde houding kan leiden tot vervelende blessures die het spel belemmeren. Een belangrijk probleem dat hij aanstipt is het feit dat jonge kinderen vaak een te grote gitaar hebben om een juiste houding aan te nemen. Snijder neemt de bezoekers mee langs de voor- en nadelen van bekende hulpmiddelen, zoals het voetenbankje en de armsteun. Misschien nog interessanter is de invloed die het imago dat bij een bepaald genre hoort – denk bijvoorbeeld aan de flamencogitarist met de benen over elkaar of de punker met de laaghangende gitaar – op de houding van een gitarist heeft. De nadruk ligt in deze workshop zeer sterk op het zittend spelen, maar Snijders kennis is zo ruim en deskundig, dat hij ongetwijfeld voldoende tips heeft bij een staande houding. 

Robin Nolan
Samen met zijn broer Kevin laat Robin Nolan horen hoe veelzijdig gypsyjazz kan zijn. Natuurlijk, de snelle loopjes waarmee het genre doorgaans geassocieerd wordt zijn volop aanwezig, maar uitstapjes naar latin-achtige sferen en een geheel eigen interpretatie van Gloria Jones’ Tainted Love zorgen voor een flinke dosis variatie in het optreden van de broers. Tussen de nummers door benadrukt Robin maar al te graag het belang van de slaggitaar in deze muziekstijl en zijn theorie dat deze tegelijkertijd de rol van gitaar en slagwerk vervult wordt duidelijk onderstreept door zijn broer. Wanneer laatstgenoemde zijn plectrum van 3 millimeter rond laat gaan is de verbijstering van het publiek groot, maar hij legt rustig uit dat het voor zijn partijen een voordeel is als het plectrum niet buigt.

Richard Hallebeek
Hij heeft drie interessante producties om zijn workshop mee te vullen. Allereerst zijn er zijn twee online cursussen voor TrueFire, die zich toespitsen op het creatief toepassen van akkoorden en toonladders. Aan de hand van voorbeelden uit zijn eigen werk laat Richard Hallebeek zien hoe je toonladders muzikaler kunt toepassen door ze niet – zoals gebruikelijk – op en neer te spelen, maar bijvoorbeeld 1-4-2 in plaats van 1-2-4 te spelen. En dan heeft hij ook nog zijn nieuwe album ‘One Voice’ te promoten, dat binnenkort verschijnt. Het interessante in combinatie met deze workshop is dat zijn theorieën op het gebied van akkoorden en toonladders duidelijk zijn toegepast in de composities. Het toegestroomde publiek vroeg dan ook aan het einde van de workshop nog om een nummer van het komende album, waarop hij een heel eigentijdse interpretatie van fusion laat horen.

Acryl nagels
Flamencogitarist Egbert de Vries geeft uitleg over acrylnagels voor de nylonsnarige gitaristen. Heel praktisch liet hij zien hoe je met een vloeistof en een poeder de acrylnagels aanmaakt. Het vloeibare goedje breng je op een schoongemaakte nagel aan, dat zo een versteviging wordt van de bestaande nagel. De vorm kan je beïnvloeden door tijdens het snelle droogproces je nagel met bijvoorbeeld een pincet een beetje te buigen. De nagels blijven vrij lang (enkele weken) zitten en je eigen nagel blijft in takt. Is je eigen nagel niet lang genoeg dan kan je een malletje gebruiken om de juiste lengte te krijgen.

Uitreiking van de Nexi Dutch Screamer
In juli maakten we het al bekend: Joris de Haan wint de Nexi Dutch Screamer Design Contest die Nexi Industries uitschreef met Gitarist.nl. Op de Gitarist Educatie Markt krijgt hij het eerste Dutch Screamer pedaal uitgereikt van Nexi-directeur Jeroen Bakker, geflankeerd door Gitarist-uitgever/hoofdredacteur Erk Willemsen.
Lees hier verder

Talentpodium
Op het talentpodium vielen Jun Bai de Jong en Thom Buitelaar in de prijzen. Beide spelen acht jaar gitaar, Jun Bai klassiek en Thom elektrisch en steelstring.

Thom speelde op zijn Eastman akoestische gitaar onder meer een eigen stuk waarin hij veel moderne ritmische technieken verwerkte.

De jury, bestaande uit Enno Voorhorst, Richard Hallebeek en redacteur van Gitarist Steven Faber, was te spreken over de manier waarop hij de groove neerzet en een herhalend thema toch elke keer een andere draai weet te geven waardoor het interessant blijft om naar te luisteren.

Jun Bai (foto rechts) speelt een heel mooie uitvoering van Asturias van Albeniz. Hij vormt een mooie eenheid met zijn gitaar en speelt het doorlopende ritme prachtig constant. In het rustige tussendeel geeft hij de akkoorden een heel mooie klank mee en het eind van het stuk zet hij heel muzikaal neer.

Beide gitaristen krijgen een jaar lang toegang tot alle cursussen van Truefire en natuurlijk de mooie bokaal waarmee ze zich Gitaarschool Nederland Talent van het jaar mogen noemen.

Volgend jaar
Zoals je ziet, een stortvloed aan informatie, mooie muziek en schitterende sounds werd over het publiek uitgestrooid deze mooie dag van de Gitarist Educatie Markt. We zien jullie volgend jaar hopelijk weer, of voor het eerst! Be welcome!

 

 

 

zoeken
zoeken