Review van de Ortega TourPlayer RTPDLX-FMA nylonsnarige gitaar

Plug & play

Merknieuws 21-02-2024 08:02

Ortega introduceert een nylonsnarige gitaar die specifiek bedoeld is voor het podium. Hoe bruikbaar is dit innovatieve ontwerp?

Deze test downloaden als pdf? Klik hier.

tekst Hein van Dongen

Als het gaat om versterking op het podium lijken gitaren met nylon snaren altijd een beetje achtergesteld te zijn vergeleken met hun staalsnarige broeders. Terwijl er tegenwoordig in veel steelstring akoestische gitaren een pickup zit ingebouwd is dit bij klassieke (ofwel ‘Spaanse’) akoestische gitaren veel minder het geval. En de tegenhanger van de staalsnarige elektrische gitaar (een ‘plank’ met een kleine of vaak helemaal geen klankkast) is er voor nylonsnaren vrijwel niet. De Ortega TourPlayer-serie is in feite het equivalent van de elektrische gitaar, maar dan inderdaad voor klassieke snaren. Het versterkingssysteem bestaat uit een piëzo-element en een ingebouwde voorversterker.

Bouw
Ons testexemplaar ziet er met zijn ‘flamed gloss blue’ bovenblad en de gevlamde esdoorn bindingen heel opvallend uit. Ortega levert ook varianten met een houtkleurig bovenblad. De bodyvorm is asymmetrisch, met een cutaway en met origineel gevormde klankopeningen bij de schouders van de gitaar. De gitaar is niet licht en voelt aan als een stevig, elektrisch model. Hij heeft dan ook verschillende kenmerken die bij een klassieke gitaar meestal ontbreken, zoals een verstelbare halspen, een bevestiging voor een draagband en natuurlijk de cutaway.

Voor we hem gaan inpluggen kijken we eerst nog even naar de bouw. Zowel het bovenblad als de zij- en achterkant van de gitaar zijn uit massief hout vervaardigd: acacia voor het bovenblad en okoumé voor de romp. In de romp bevinden zich holle klankkamers, om gewicht te besparen en voor het vergroten van de resonantie. De gitaar heeft een comfortabele toets van laurier met opvallende esdoorn bindingen. De topkam is van been en heeft een breedte van 48 mm. Dat betekent dat de hals wat smaller is dan bij een traditionele klassieke gitaar, maar weer een stuk breder dan bij een gemiddeld staalsnarig instrument. De okoumé hals heeft een afgerond D-profiel.

In de body zit een Magus X voorversterker ingebouwd. De preamp heeft een regelpaneeltje in de zijkant met daarin een volumeregelaar en een driebands equalizer. De usb-c-aansluiting op het bedieningspaneel dient voor het opladen van de batterij. Er is ook een stemapparaat ingebouwd.

Geluid
Akoestisch produceert deze Ortega weinig volume en is het geluid een beetje metaalachtig. Het is duidelijk dat de gitaar inderdaad helemaal niet bedoeld is om onversterkt te worden gebruikt. De vraag is of het versterkte geluid in de buurt komt van een nylonsnarige gitaar met een ‘echte’ klankkast.

Wat meteen opvalt is dat de TourPlayer ingeplugd een expressieve, behoorlijk felle sound heeft. Versterkt horen we hem ‘zingen’ met een mooie resonantie en sustain. Het instellen van de klankkleur verdient wel wat aandacht. Na een zorgvuldige afregeling (niet alleen met de kleine knopjes op de gitaar maar ook met het aanwezige mengpaneel) lukt het inderdaad om een naturel en warm geluid uit de speaker te toveren, waarbij de gitaar op een mooie manier in de mix terechtkomt. Maar het is wel even zoeken: bij een te schrille afstelling haal je er eigenlijk geen nylonsnarige gitaar meer uit. Goed afgesteld kun je er elk genre op spelen dat mensen met nylon snaren associëren. Van feedback heb je weinig last.

De gitaar speelt als een zonnetje en het zal voor gitaristen die aan een elektrische gitaar gewend zijn niet veel moeite kosten om een goede band op te bouwen met deze Ortega.

Conclusie
De naam TourPlayer geeft goed aan voor wie deze gitaar bestemd is. Als je op het podium een klassiek of ‘Spaans’ geluid de zaal in wilt sturen, is dit een solide instrument voor dat doel. Voor situaties waarin ook een klankkast nodig is, heb je er niet veel aan. Maar dat kun je moeilijk tegen het concept aanvoeren. Bij een Stratocaster of Les Paul begint ook niemand daarover te zeuren.

Gitaren als deze Ortega zetten voor de bespeler van nylonsnarige gitaren een hele nieuwe richting uit. Als het concept je aanspreekt moet je zeker eens zo’n TourPlayer-model uitproberen. De prijs waarvoor Ortega hem aanbiedt (onder de 500 euro) is bijzonder scherp. En dat is inclusief een mooie gigbag om de gitaar naar zijn eerste optreden te brengen.

ORTEGA TOURPLAYER RTPDLX-FMA
Richtprijs: € 489,-
Land van herkomst: Duitsland (ontwerp), China (productie)