Wat voor snaren gebruik je, Koen Fu?

Gitaargeweld én subtiele klanken op Home Alone

Gitarist Extra 26-03-2014 14:03

Het woord ‘vinyl’ past in hetzelfde rijtje begrippen als ‘vintage’ en ‘analoog’: het staat voor een andere beleving, een ander gevoel, en een link naar vroegere tijden, toen ‘alles’ nog ‘beter’, ‘natuurlijker’ en ‘warmer’ klonk. Koen Fu - gitarist bij Gotcha! en bassist bij Beef, en een kei van een drummer bovendien - bracht een wilde selectie van opnames uit zijn thuisstudio uit op vinyl: ‘Home Alone’ heet de dubbel-lp in kwestie, waarop het gaat van gypsyreggae tot hiphopmetal. Gitarist legde hem wat vragen voor en kreeg spoedig antwoord.

Wat voor snaren gebruik je? 

"Op mijn elektrische gitaren speel ik op D'Addario; EXL115, 011 tot 049. Op mijn akoestische gitaren Savarez Argentine; 1510, 011 tot 046. Op mijn vijfsnarige bassen R. Cocco; RC5CWTX, 45 tot 130. Op mijn viersnarige bassen Dunlop; nickel wound stainless steel, 45 tot 105. Op de contrabas Thomastik Spirocore. 

Ik speel met plectrums van Michel Wegen (Wegenpicks), om precies te zijn Trimus 350."

Waarom een album op vinyl? Dat past niet in mijn telefoon.

"'Home Alone' is een plaat die ik eigenlijk al wilde maken als kind. Sinds de vroege jaren '80 zit ik al op mijn kamertje muziek te maken en fantasie-platen in elkaar te sleutelen. Alleen nu pas zag ik de kans om er echt een te verwezenlijken. Bij deze fantasie uit mijn kindertijd hoort natuurlijk ook het medium wat toen de standaard was, een vinyl-album. Een vinyl DUBBEL ELPEE, dat leek me helemaal de shit! Met een vette hoes vol met 'zoekplaten' enzo, waar je uren naar kunt kijken... Sowieso heb ik later nooit 'een klik' met het digitale medium gekregen en jaag ik nog steeds een stuk 'muziekbeleving' na, die ik klaarblijkelijk ergens ben verloren in het tijdperk van de cd's en mp3’s." 

Hoe ben je aan de gypsygitaar geraakt?

"Dat zal de schuld zijn van Stochelo Rosenberg. Via zijn muziek kwam ik eind jaren '80 in contact met de muziek van Django Reinhardt, later met Bireli Lagrene, Joscho Stephan; mannen die me onbewust hebben laten hechten aan de klank van Selmer-Maccaferri-stijl gitaren."

Hoeveel sounds en riffs draag je met je mee? En waarom heb je slechts deze vijftien tracks opgenomen? Je kunt makkelijk een half uur per plaatkant kwijt.

"Ik draag altijd veel sound en riffs met me mee, denk ik, beats trouwens ook, ik denk een behoorlijke encyclopedie vol, maar ik sta hier weinig bij stil... Ik heb een selectie van mijn homerecordings gemaakt, niet zozeer 15 tracks opgenomen! Het album heet 'Home Alone' en dit verwijst naar een groot deel van mijn leven, doorgebracht in mijn eentje op mijn kamer. Hier liggen zonder overdrijven honderden tracks, die ofwel dienden als oefenmateriaal, of hun weg vonden naar songs voor de bands met wie ik speel of speelde. Sinds sociale media als Facebook het mogelijk maken om beeld en geluid en film te etaleren, heb ik wat vaker 'een kijkje in de keuken' gegeven, van wat ik als dagelijkse routine al jarenlang doe. Mensen reageren daar erg enthousiast op. Hierdoor kreeg ik langzaam het vertrouwen dat een elpee met dit soort 'freaky' muziek bestaansrecht had!

Als uitgangspunt voor de 'selectie' die ik maakte uit al die honderden opnames nam ik gewoon mijzelf als luisteraar. Ik ben snel verveeld, en wil veel 'prikkels' beleven, ben gevoelig voor een spanningsboog. Zo ben ik gaan harken door de tracks en kwam na tientallen test-selecties op deze vier 'hoofdstukken', die voor mijn oor lekker wegluisteren en bol staan van sfeer en verhaal. Daar ik zowat iedere stijl muziek aanpak die voor mijn voeten komt, had mijn oor wel wat moeite met de veelvormigheid en chaotische aard van de selectie. Gelukkig biedt het medium dubbel-elpee vier kanten, waarop ik uiteindelijk vier hoofdstukken heb gemaakt, die stylistisch weer wel coherent zijn. Ik heb de 'kanten' van de plaat dan ook echt vier 'titels' gegeven. Ik werk meestal op deze manier thuis aan tracks die uiteindelijk uitgevoerd gaan worden door de band waarin ik speel. Ik heb deze ook eigenlijk altijd in mijn achterhoofd als ik zit te werken. Achteraf lijkt het eigenlijk alsof ik op 'Home Alone' onbewust een blauwdruk schets van vier nieuwe bands waar ik wel in zou willen spelen!"

Heb je je Explorer gebruikt voor de opnames?

"Natuurlijk heb ik die gebruikt!

Ik leerde de Explorer kennen als een hele stabiele, dikke,doch transparante slaggitaar en zet hem voor die doeleinden graag in! Op praktisch alle tracks van kant B zul je hem horen als slaggitaar. Haha, ik moest wel wennen hoor, aan die laue hockeystick die het leek te zijn, maar ik zeg heel eerlijk dat ik later toch verknocht raakte aan het beestje! In de clip van 'Skilluminati' roep ik "nee, het is niet The Edge van U2, het is je neef Koen FU!", grappend over het feit dat ik vroeger meer aan mensen zoals The Edge moest denken bij een Gibson Explorer, en het niet voor mogelijk hield dat ik er op een dag zelf enthousiast een zou bespelen..."

Op de hoes-openklap-foto van ‘Home Alone’ die naast dit artikel staat zie ik een Les Paul, linksbovenin. Wat is dat er voor een? En wat is er aan gitaren niet zichtbaar op de foto?

"Dat is de eerste Gibson Les Paul BFG die in Europa binnenkwam. De importeur liet hem aan me zien en vertelde dat ie voor een review naar Gitarist moest, maar ik zei hem resoluut, 'dat denk ik toch niet!' en heb hem ter plekke afhandig gemaakt! De burstbuckers heb ik er uitgehaald en vervangen door twee P90's. De killswitch en het tone circuit heb ik eruit gehaald, zoals ik trouwens met bijna al mijn gitaren doe. Later heb ik het halsprofiel ook laten aanpassen, want ondanks dat ik van een goeie chunk hout in mijn vuist houd, was dit wel een heel onmogelijke frikandel! Nu is de gitaar makkelijk een miljoen waard, en is ie te horen op een aantal bijzondere platen van bijzondere muzikanten, kan ik je zeggen! De solo van Swamp Thing op kant C is er onder andere mee ingespeeld!

Wat zie je niet op de foto? Pff... Natuurlijk een paar goeie Strats, Teles, een goeie hollowbody, de grote 'karakters' zeg maar, die je klankgewijs kunt inzetten in je geluidsbeeld. Banjo. Een Jazzbas, Precision, fretloos, alles... Ik ben geen verzamelaar hoor, maar ik ben wel gek op goed gereedschap!" 

Kun je ook zingen?

"Nee,ik kan echt voor geen meter zingen!" 

Je belooft meer informatie op je website. Wanneer zien we daar alles wat je doet en hebt gedaan handig bijeen?

"Zoals je misschien al hebt gemerkt is ‘bio's maken' of 'de geschiedenis optekenen' niet mijn sterkste kant. Ik kijk niet veel terug, ben graag met nieuwe dingen bezig en daar over het algemeen ook erg druk mee. Ik hoop op een dag een nette Wikipedia-pagina te verzorgen of de tijd en focus te vinden om mijn KoenFu.com website te vullen met nuttige informatie, maar nu ga ik eerst verder met een koperen 13" piccolo-snare die ik aan het verbouwen ben, want deze begint te klinken als een fokking mitrailleur! LIKE!"

zoeken
zoeken