NAMM Show 2016, Dag 2: o.a. Aristides, Taylor, D'Angelico, Ernie Ball, Music Man

Verslag van de beursvloer in Anaheim, Californie

Merknieuws 22-01-2016 19:01

Anaheim - Op de tweede dag van de NAMM Show zagen we bijzondere effectpedalen van Ernie Ball, de mooie afwerkingen en het nieuwe model van Aristides, een matzwarte serie D'Angelico's, de nieuwe modellen van Taylor en een verrassende bas van Music Man. Lees gauw verder!
(op de foto: demo Victor Wooten bij Hartke)

Aristides
Het Haarlemse Aristides gaat als een speer in de progmetal scene, een goed teken waardoor het bedrijf ook bezig is uit te breiden. Niet vreemd dus dat de introductie van de 040 viersnarige basgitaar nog even moest wachten omdat voorrang is gegeven is aan de 080 fanned frets, die deze beurs wordt gepresenteerd. Het idee van de fanned frets is eenvoudig en niet op zich niet nieuw. Zodra je met lagere snaren gaat werken dan op een standaard gitaar, zal je merken dat een normale mensuur (snaarlengte) snaren met te weinig spanning als geolg heeft. Door de mensuur te laten oplopen naar de lagere snaren toe ondervang je dit probleem. Het gevolg is dat de frets in een waaier vorm geplaatst moeten worden, vandaar de naam fanned frets. Nadat de laatste jaren 7- en 8-snarige gitaren populair zijn geworden in de progmetal scene is het verschijnen van diverse fanned frets gitaren een logisch gevolg. Aristides pakt het echter wel heel goed aan met een speciaal voor hen gemaakte getrapte Hipshot brug en schuingeplaatste elementen die door Bare Knuckle (wie anders?) zijn gemaakt op specificaties van Aristides.
Ander nieuws is dat de houten toetsen - het laatste onderdeel dat nog kon werken - vanaf heden niet meer te vinden zijn op Aristides gitaren en zijn vervangen door licht of donker gekleurd Richlite.

Ernie Ball
Bij Ernie Ball zagen we twee nieuwe pedalen. Ze zien eruit als een goudkleurige versie van hun beroemde volumepedaal, maar dit zijn echte effectpedalen. We hebben het over de Expression Overdrive en de Ambient Delay. De Overdrive heeft regelaars voor drive, boost en tone, met je voet bepaal je de mate van overdrive, waardoor je geleidelijk van een bijna cleane klank naar volle distortion kan gaan. Bij de Ambient Delay regel je het effectlevel met je voet, dus het volume van de herhalingen, terwijl je de delaytijd, feedback (aantal herhalingen) en reverb met regelaars kan in stellen.

 

 

 

 

 

 

Taylor
Taylor richt zich dit jaar vooral op de 12-snarige gitaar, die vanaf nu in eigenlijk elke serie en elke bodyvorm verkrijgbaar is. Niet vreemd, want het merk heeft een groot deel van deze markt in handen. Zo komt er in de Mexicaanse 200-serie een 12-snaar uit en is ook het Grand Orchestra model in 12-snarige versie verkrijgbaar.
Daarnaast zien we meer 12 fret modellen, zo genoemd omdat de hals bij de twaalfde in plaats van veertiende fret bij de body komt. Hierdoor krijg je een andere klank, omdat de brug op een ander - en velen zeggen beter - deel van het bovenblad is bevestigd. In de 552ce worden beide elementen verenigd, wat een heel handzame 12-snarige gitaar oplevert.

D'Angelico
Wat is meer chique dan een mat zwarte gitaar met gouden hardware? Dat zal het team van D'Angelico hebben gedacht bij het maken van de Deluxe serie. In deze serie zien we de zes meest populaire modellen uit de Standaard serie in een geupgrade versie. Zo zijn ze voorzien van custom Seymour Duncan pickups (op de EX-175 na, die TV Jones elementen heeft), grafieten topkam, Jescar frets en Grover locking tuners en zes standen schakelaars. De afwerking is Midnight Matte gedoopt.

 

Music Man
Een echte verrassing was de nieuwe Cutlass Bass van Music Man. Misschien komt het omdat Fender een paar jaar terug met de Dimension een Music Man-achtige bas uitbracht, want de Cutlass is een bijna exacte kopie van de Fender Precision, al dan niet met toegevoegd brugelement. Hiermee hebben alle drie de merken van Leo Fender, Fender, Music Man en G&L, een P-achtige bas in huis. Het is ook enigszins vreemd, want je gaat naar Music Man voor de sound van actieve elektronica en die dikke humbuckers, terwijl de Cutlass enkelspoelselementen en passieve elektronica heeft.

 



Old Smoothie was de bijnaam van het eerste prototype van de Music Man Stingray; een viersnarige bas met de snaren tussen vijf magneetpolen.  Natuurlijk is dit een onbetaalbare bas, maar Music Man brengt een, eveneens dure, gelimiteerde heruitgave uit.

Morgen meer nieuws! En bekijk ook het nieuws dat we al eerder publiceerden: 

NAMM show 2016 Dag 1 verslag. Klik hier
Namm show 2016 Preview. Klik hier.  

zoeken
zoeken