Reggaeritme Bob Marley-stijl

Audio bij de workshop in Gitarist 322

Gitarist Extra 14-12-2017 16:12

Een eenvoudige boerenjongen uit Jamaica zou in de jaren zeventig uitgroeien tot een wereldster. In Gitarist 322, januari 2018 bestuderen we de grooves van Bob Marley's ritmesectie.

Bob Marley brak met zijn band The Wailers internationaal door in de jaren zeventig met zijn albums ‘Catch A Fire’, ‘Burnin’’,  ‘Rastaman Vibrations’ en ‘Exodus’, waarop ook hits staan als I Shot The Sheriff, No Woman No Cry en Get Up, Stand Up. Die opnames bevatten een schat aan geweldige grooves die de reggaestijl definiëren. 

Beluister hier de audio om te horen hoe de twee speelvoorbeelden in het blad moeten klinken. Er is ook een track met alleen bas en drums waar je beide voorbeelden overheen kunt spelen.

Voorbeeld 1 Gitaar1: losse noten
Je kunt in reggae dezelfde partij spelen als de bas en we noemen dat een ‘link’partij. Onderstaande frase met losse noten wordt hier over de baspartij heen gespeeld en vult deze aan, hoewel hij de bas ook dubbelt tijdens de triool in maat 4.

Voorbeeld 2 Gitaar 2: skankritme
De strakke akkoorden die de slaggitaar speelt in reggae noemen we ‘skank’. Er zijn verschillende manieren om deze te spelen. Dit voorbeeld maakt gebruik van een enkele skank gedurende de eerste acht maten en een dubbele skank voor de laatste acht.

Track met alleen bas en drums

 

zoeken
zoeken