Slide Special 13 pagina's in Gitarist 318, september 2017

Interview Cindy Cashdollar en Spotify playlist

Gitarist Extra 24-08-2017 12:08

Als het om gitaarklanken gaat, kan er weinig op tegen het goddelijke geluid van een slide die over je snaren glijdt. Alle kleine nuances in toonhoogte die met de menselijke stem mogelijk zijn, kunnen ook met slide gespeeld worden. In de Slide Special in Gitarist 318, september 2017, laten we Sonny Landreth, René van Braneveld en Leif de Leeuw aan het woord. Vervolgens duiken we in de geschiedenis van de altijd met slide geassocieerde resonatorgitaar en laten we ons onderwijzen over Tricones, Triolians en Duoalians. De nederige slide zelf wordt ook niet vergeten - bij dit kleine buisje begint tenslotte je toon en er zijn meer verschillen dan je zou denken. Tot slot gaan we zelf spelen met een slideworkshop, speciaal voor beginners in standaard stemming.
In onderstaand artikel vind je een extra interview met Cindy Cashdollar en de Spotify playlist die hoort bij de lijst '10 slidegitaarsongs die je gehoord moet hebben'.

spreadDe editie van Gitarist met de Slide Special van 13 pagina’s, Gitarist 318, september 2017, is tot 26 september na te bestellen via www.gitarist.nl/lees-gitarist. We sturen je die editie op zonder verzendkosten. Tot 26 september ook in  de betere tijdschrifthandel en muziekwinkel.   

 

 

Cindy Cashdollar
Cindy Cashdollar is de Amerikaanse meesteres op vrijwel alle snaarinstrumenten waar een slidebar overheen kan: van dobro tot steelgitaar. Werkte met grootheden als Van Morrison, Ryan Adams en Bob Dylan (op diens bejubelde album ‘Time Out Of Mind’). Toerde ook met vakgenote Rory Block, onder de veelzeggende noemer Sisters Of Slide. En ja, Cashdollar is haar echte naam.

tekst Dominique van der Geld, foto's Rob Buck en Dale Haussner

“Het geluid van een slidegitaar klonk in mijn oren zo ontzettend anders dan de reguliere gitaarsound. Toen ik het voor het eerst hoorde, klonk het alsof iemand ontzettend mooi aan het zingen was - het leek wel alsof iemand tegelijkertijd country en blues zong. Inmiddels was ik een beetje verveeld geraakt met regulier gitaarspel. Iedereen in Woodstock, een klein plaatsje in de staat New York waar ik woonde, speelde gitaar en ik wilde weleens iets anders, iets spannenders. Ik vond een geweldige leraar die me een jaar lang zijn dobro leende. Hij kwam regelmatig langs en dan nam hij zijn oude bluegrass-lp’s en platen met Hawaïaanse muziek mee. In die stijlen leerde ik spelen en na een jaar kreeg ik een eigen dobro van mijn vader.” 

Laatbloeier 
“Uiteindelijk is beginnen met slidegitaar niet anders dan het leren van andere instrumenten: het vergt heel veel geduld om te ontdekken wat je er allemaal mee kunt. Het lastigste is om het juiste gereedschap te vinden. Allereerst moet je de juiste slide zien te vinden en moet je beseffen dat je het rustig aan moet doen. Je moet niet gelijk allemaal liedjes willen spelen. Als je eerst onderzoekt hoe je het instrument mooi kunt laten klinken, valt alles uiteindelijk op zijn plek. Ik was 21 jaar toen ik dobro begon te spelen. Best laat dus, maar ik realiseerde me meteen dat ik het in kleine stappen moest leren. Pas op mijn 38e pakte ik de steelgitaar op. Al die instrumenten waar je met een slide op kunt spelen verschillen nogal. De steelgitaar heeft meer snaren en je gebruikt een ander soort slide. Je moet veel passie en nieuwsgierigheid hebben om meerdere van die instrumenten te leren bespelen.”
 
Het juiste gereedschap
cd“Als mensen slide willen leren spelen, vraag ik altijd eerst: wil je akoestisch of elektrisch spelen? Daarna help ik ze meestal bij de keuze van de gitaar en vertel ik ze dat ze veel verschillende slides moeten uitproberen. Dat laatste is vaak een uitdaging, want als je naar een muziekwinkel gaat hebben ze misschien één of twee slides. Gelukkig kun je er op internet wel meer vinden. Dus als je met een bottleneck wilt spelen, probeer er dan vijf uit. Tenminste, als je de overgebleven vier terug kunt sturen. Je plectrumkeuze maakt ook veel verschil, want een plectrum moet goed aanvoelen. Je kunt niet werken met gereedschap dat niet lekker in je handen ligt. Veel mensen die bijvoorbeeld beginnen met een lapsteel, kiezen de goedkoopste variant die ze kunnen vinden. Maar als je een goedkoop instrument aanschaft, klinkt het meestal ook goedkoop. Dat is het technische gedeelte. Vervolgens raad ik mensen aan om te gaan onderzoeken. Ontdek waar slidegitaristen hun sounds vandaan halen. Luister bijvoorbeeld naar een hoornspeler en probeer zijn spel te kopiëren op je slidegitaar. Hoe meer je naar anderen luistert, hoe inventiever je eigen spel wordt.”

Je eigen verhaal
“Het geheim van goed slidespel is dat je met je hart moet spelen. Muziek is een gevoel en dat moet je vertalen van je hart naar je vingers. Je kunt wel proberen Elmore James noot voor noot te kopiëren, maar dan ben jij niet degene die het verhaal vertelt. Dan speel je eigenlijk wat hij destijds voelde en niet wat jij voelt. Zeker in de blues geldt: denk niet na, maar voel! Zo benader ik al mijn slidesolo’s.”

Cindy Cashdollars gear
Gitaar: Terraplane 44 Special (resonator), Asher Electro Hawaiian Model1 (lapsteel)
Versterker: Fender Twin Custom 15
Effecten: MXR Carbon Copy, SlideRig, TC Electronic HOF, Sex Drive Clean Boost, Mucho Busto, Crazy Horse, Ernie Ball Jr. Volume, Fishman Aura Acoustic Imaging, Fender Micro EQ, Boss Equalizer EQ
Slide: ¾ inch Thermo Cryonic Tone Bar, stalen slide voor steelgitaar

 

10 slidegitaarsongs die je gehoord moet hebben
In de Slide Special vertellen Sonny Landreth, René van Braneveld, Leif de Leeuw en Cindy Cashdollar ook wat hun favoriete slidenummers zijn. Beluister ze hier.

 

zoeken
zoeken