Chuck Berry stijlanalyse

Audio bij de workshop in Gitarist 314

Gitarist Extra 28-04-2017 09:04

In Gitarist 314, mei 2017 besteden we uitgebreid aandacht aan de in maart overleden rock 'n' roll-legende Chuck Berry. Berry's belang voor de evolutie van rockgitaar kan nauwelijks overschat worden. Onderdeel van de feature in het blad is een analyse van de belangrijkste elementen van zijn gitaarstijl, met voorbeelden in noten en tabs. Hier kun je horen hoe die voorbeelden klinken en zien hoe ze gespeeld worden.

De geschiedenis van de muziek ontwikkelt zich zelden langs een rechte lijn: elke nieuwe stijl is het resultaat van verschillende eerdere stijlen en invloeden die op een nieuwe manier worden gecombineerd. Als we het zo bekijken, vormt Chuck Berry een interessant punt in de muziekgeschiedenis. T-Bone Walker had de grootste invloed op zijn gitaarstijl en zijn podiumact, en van hem is het een kleine stap naar de vernieuwende swing van Charlie Christian. Aan het begin van zijn carrière speelde Chuck country en werd hij beïnvloed door onder meer de rauwere deltablues van Muddy Waters. Het is dan ook niet verwonderlijk dat rock zo’n gigantisch en complex genre is geworden!

Voorbeeld 1
Laten we beginnen met die karakteristieke double-stop licks. Dit voorbeeld is bedoeld om over een A of A7 akkoord te spelen en het heeft die majeur/mineur onbestemdheid die we kennen van de blues. 

Voorbeeld 2
In dit voorbeeld bewegen de double-stops iets meer in een rechte lijn, maar ze zijn nog steeds gebaseerd op de noten uit de onderliggende akkoorden. 

Voorbeeld 3
Dit loopje van losse noten is niet duidelijk alleen majeur of mineur. Als je hier de double-stops aan toevoegt, krijg je het klassieke Johnny B Goode-geluid.

Voorbeeld 4
In dit voorbeeld gebruiken we twee soorten dalende intervallen: tertsen in de eerste twee maten en sexten in de vierde maat. Het blueslijntje krijgt hierdoor een country-achtig karakter.

De voorbeelden zie je ook voorgespeeld in onderstaande video vanaf 1:58.


zoeken
zoeken