Live verslag Gitarist Educatie Markt, met John-F. Klaver, Edo Righini, Marcel Singor, Ed Verhoeff, e.v.a.

Q-Factory, Amsterdam, zaterdag 5 november 2016

Muzieknieuws 05-11-2016 06:40

Lees hieronder wat we tijdens de Gitarist Educatie Markt aan verslaggeving en foto's online zetten van de clinics, workshops en presentaties in Q-Factory, Amsterdam. In omgekeerde volgorde van opkomst. Volg ons hier vanaf een uur of twaalf tot begin van de avond! Of kom langs in de Q-Factory voor het middagprogramma. Vanaf 14.00 uur.
Een verslag door Co Koenen, Steven Faber, Michiel Roelse, Ernst Jan Jonkman en Erk Willemsen
Fotografie door Eric van Nieuwland.

We hadden een superdag in Q-Factory op de Gitarist Educatie Markt, die voor de eerste keer werd georganiseerd door Gitaarschool Nederland, EGTA, Guitar Matrix en Gitarist.

Er was een uitstekende opkomst van docenten, studenten, en zowel doorgewinterde als beginnende gitaristen. Ze kregen een breed programma aan workshops voorgeschoteld van de cracks uit het vak, zagen op het Talent Podium tal van gitaartalenten spelen, en konden op de Gitaarmarkt uitgebreid allerlei instrumenten, gear en accessoires uitproberen van Panucci, De Wit, D'Angelico, Takamine en Lag gitaren tot Earproof gehoorbescherming. In de ochtendsessies wisselden gitaardocenten wetenswaardigheden uit voor hun beroepsparaktijk met de focus op 'blended learning': integratie van digitale leermiddelen bij de lessen.  


Stand van Takamine, Lag, HK Audio

Tijdens de dag hebben we onderstaande verslagen online gezet. Aanvullingen volgen!

Slotworkshop door Marcel Singor

Marcel Singor presenteert zijn CvA Online workshop Rock. Essentieel voor de stijl zijn volgens Singor bends: dat (en slides) maakt een elektrische gitaar een elektrische gitaar. Op een piano kun je een toets hard of zacht aanslaan, maar je kunt hem niet opduwen. Met bends en vibrato kun je je gitaar als een stem laten klinken. Bending is meer dan simpel opduwen; als je een vakje lager gaat zitten dan de noot die je wilt spelen, kun je met bending zowel omhoog als omlaag gaan. Voeg daar nog vibrato aan toe en je klinkt als een tremoloarm. Gebruik als het kan meer vingers; je kunt dan meer kracht zetten.

Over oefenen zegt Singor dat hij het meest geleerd heeft van meespelen met platen. Je speelt dan mee met muziek die door de beste muzikanten en producers is gemaakt. Het gaat niet zozeer om het letterlijk naspelen van partijen, maar om het begrip van hoe dingen gedaan zijn, een bewustwordingsproces.

Marcel Singor

Ed Verhoeff
Ed Verhoeff is al jarenlang een van de toonaangevende gitaristen van ons land. Hij is met diverse formaties actief in het brede gebied tussen jazz en wereldmuziek, en valt op door zijn bedachtzame, poëtische stijl en zijn prachtige sound, die al op meer dan vijftig albums te beluisteren is. Ed geeft al jarenlang les aan het Rotterdams Conservatorium en is daarnaast een veelgevraagd privé docent.

Ed Verhoeff’s onderwerp deze dag is 'fusion', en hij vertelt uitgebreid over de raakvlakken tussen jazz, pop en Braziliaanse muziek, die voor hem de belangrijkste invloeden vormen. Hij demonstreert zijn verbluffende kennis van reharmonisatietechnieken aan de hand van enkele veel gebruikte akkoordenschema’s. Voor niet ingewijden was het pittige kost, want de omkeringen en substituties vlogen ons letterlijk om de oren. Ook liet hij zien en horen wat je als gitarist kunt doen om in statische akkoordenschema’s meer beweging te introduceren. Handig als je met een vocalist speelt die af en toe omkijkt als cue dat het tijd is voor weer een gitaarsolo, en je bent de enige begeleider! Ed kon helaas niet lang blijven hangen want hij werd diezelfde avond verwacht in de Stadschouwburg van Amsterdam waar hij optrad met een groot aantal bekende Nederlandse zangers en zangeressen in het muziektheaterprogramma Claus. 

 
Ed Verhoeff

Wim den Herder
Hij begon op jonge leeftijd op viool en piano, maar stapte al snel over op gitaar. En niet zonder succes, hij won de Nationale Gitaarkampioenschappen (op 13 jarige leeftijd!), trad als tiener op met Jan Akkerman en studeerde aan het Amsterdams Conservatorium. Later speelde hij met Tommy Emmanuel en Harry Sacksioni. Hij is de oprichter van de Guitar Academy en Drum Academy met inmiddels honderden studenten.

Wim heeft een unieke eigen stijl ontwikkeld die hij ‘wimpicking’ noemt; fingerpicking, maar dan met plectrum. Zoals Harry Sacksioni zei, ‘Wim doet met één plectrum waar ik vijf vingers voor nodig heb.’ Het nummer Wimpicking is een angstaanjagend voorbeeld van deze techniek. Wim verpakt zijn virtuositeit in een gezonde dosis humor en zelfrelativering, en maakt duidelijk dat er geen alternatief is voor veel en hard werken om op zijn niveau gitaar te spelen. Zo vertelt hij negen maanden te hebben geoefend op een loopje van krap twee seconden. Maar daarna had hij de coördinatie tussen zijn linker en rechterhand op orde. En de bebop lick waarmee hij zijn demonstratie begon – een solo op het rhythm changes schema ingeleid met tune van de Flintstones - telde maar liefst 2560 zestiende noten en kostte hem tien jaar (!) om onder de knie te krijgen. Belangrijkste advies van Wim? Iedereen kan alles leren, als je er maar de tijd voor neemt.

 
Wim den Herder 

Masterclass Harmonic Soloing door John-F. Klaver
John-F. Klaver werd vorig jaar bij de Dutch Blues Awards verkozen tot beste gitarist. Daarnaast is hij de enige Nederlandse artiest op Jam Track Central, dat backingtracks en multimediaal oefenmateriaal voor gitaristen aanbiedt. Onlangs lanceerde hij daar de online-cursus ‘Blues Masterclass: Harmonic Soloing’, oftewel harmonisch interessante blues waarin pentatoniek wordt aangevuld met ideeën uit de jazz. Klaver geeft vandaag een masterclass ‘Harmonic Soloing’, naar aanleiding van zijn bij Jam Track Central uitgebrachte cursus.

Klaver analyseert de begeleidende akkoorden en onderzoekt zo de mogelijkheden naast de standaard mineurpentatonische toonladder. Die hij overigens ook te gek vindt, zo geeft hij toe. Hij gebruikt als voorbeeld een bluesschema in G7, aldus gebruik makend van de mixolydische toonladder. Het beroemde ‘Jimi Hendrix-akkoord’ combineert de beide benaderingen, met de grote en de kleine terts. De fameuze 'blue note’ komt ook langs, de verminderde kwint die ook veel in de metal wordt gebruikt. Ter illustratie speelt Klaver op zijn Strat een stevig stukje Black Sabbath.

Klaver begeleidt zichzelf tijdens de boeiende les met een looppedaal en later met een complete backingtrack. Hij gaat de akkoorden één voor één gedetailleerd af en legt grote nadruk op het belang van de terts: voor de C7 de E en voor D7 de F#. Een goede oefening om buiten de gebaande paden te treden is om bij het spelen van akkoorden je pink op verschillende posities te plaatsen en zelf te ontdekken wat tof klinkt. Volgens Klaver kom je dan vaak bij de mixolydische toonladder terecht.

Tenslotte legt Klaver uit waarom het van essentieel belang is dat je een eigen verhaal te vertellen hebt. Hij illustreert dit door middel van een ‘slecht’ gespeelde, nogal monotone mineurpentatonische solo. Daartegenover zet hij een volgens hem ‘goed’ gespeelde solo, vol harmonische afwisseling en dynamiek. Duidelijk!


John-F. Klaver

Jaimie van Hek en HubTower
Jaimie speelde in de bands S.C.A.R en Voicst, en treedt tegenwoordig op met zangeres Lenie Meijer. Zij is betrokken bij de Dutch School of Popular Music en presenteerde tijdens de Gitarist Educatie Markt de door haar ontworpen HubTower. De HubTower is letterlijk een toren waar diverse elektrische en elektronische instrumenten op zijn gemonteerd, inclusief een JamHub mixer en koptelefoons. Ook een iPad met Garageband ontbreekt niet, zodat eventueel kan worden opgenomen.

Dat maakt het voor muziekdocenten mogelijk minimaal vier leerlingen tegelijk toetsen, bas, gitaar en drum (via een pad) te laten spelen. Voor bas en gitaar zijn effectpedalen aangesloten zodat het ook direct een beetje klinkt. Ook zijn er microfoons aangesloten zodat erbij gezongen kan worden. De HubTower hoeft alleen te worden uitgepakt – er hoeft niets meer te worden aangesloten – en iedere leerling kan via de mixer zijn eigen koptelefoonmix maken. Jaimie vertelt dat zij en haar docenten op de de middelbare scholen waar zij werken met de HubTower geweldige resultaten boeken. Leerlingen genieten van het zelf muziek maken – zonder eerst dorre theorie te hebben hoeven leren – en het feit dat ze allemaal met koptelefoon spelen, en dus niet worden afgeleid door reacties uit de omgeving, helpt met de concentratie. Er zijn nu zo’n twaalf torens landelijk in gebruik.


HubTower

Workshop blues- en slidegitaar Leif de Leeuw
Voormalig winnaar van de Sena Young Talent Guitar Award Leif de Leeuw is inmiddels een gevestigd bluesgitarist. Hij geeft vandaag een blues- en slidegitaarworkshop over slidespel in normale stemming, zoals ook Warren Haynes, Duane Allman en Greg Koch dat doen of deden. De Leeuw begint met uitleggen waar de ‘target-notes’ op de hals liggen bij een blues in A, aan te vullen met noten uit de majeur- en mineurpentatonische toonladders.  Wim den Herder schuift aan om samen met Leif enkele rake voorbeelden te spelen en ook gewoon “om lekker te jammen”, zeer naar de zin van het flinke publiek.  Vervolgens zet hij een aantal technische aspecten op een rijtje waar je rekening mee moet houden als je slide speelt. Om te beginnen het ‘muten’ van de snaren die je niet gebruikt en de toepassing van vibrato. Tenslotte moet je je slide nooit té hard tegen de frets aandrukken, want “dan sla je de noot dood”. De Leeuw vertelt dat zijn grote bluesgitaarheld Derek Trucks voor zijn slidestijl vooral naar de vocalen van klassieke soulzangeressen heeft geluisterd, wat hij illustreert met een sprekend en ‘zingend’ citaat. Ook Lowell George van Little Feat en Ry Cooder zijn van invloed geweest op de coole blueslicks van Leif de Leeuw. Al met al een aangenaam chaotische en vooral ook zeer leerzame mini-workshop!

 
Leif de Leeuw 

Quarter Tone gitaar demo
Jan Wouter Oostenrijk houdt zich al 20 jaar bezig met Arabische muziek. Hij speelde eerst rocksolo's in een Marrokkaanse band, maar kwam er later achter dat de gitaar niet geschikt was voor Arabische muziek, omdat de kwarttonen - de noten tussen de noten - ontbraken. Daarom heeft hij zijn gitaar laten aanpassen door Gijs de Wit (ook aanwezig met een stand 'De Wit Guitars' op de Gitaarmarkt) met extra frets tussen de frets. De extra frets zijn van dunner mandoline fretdraad. Hierdoor kan hij gewone westerse gitaristische dingen spelen, maar ook eenvoudig overstappen op oosterse sferen.


Jan Wouter Oostenrijk demonstreert zijn kwarttonengitaar

Gitaartabs
Achter Gitaartabs.nl zit één enthousiast persoon, Jan van der Heide, die continu bezig is om zijn site en aanbod te verbeteren. Natuurlijk kan iedereen er tabs opzetten, maar zoals bekend zitten daar nog weleens fouten in. Dat heeft geleid tot zijn betaalde dienst ProTabs. Voor een klein bedrag heb je dan toegang tot tabulatuur gemaakt door gitaardocenten. Deze tabs worden weergegeven in een SoundSlice player, waarin het meeloopt met de youtube-video van de artiest. Ook biedt de speler de mogelijkheid om partijen te vertragen en loopen. Kies je voor de MIDI audio in plaats van de originele opname, dan kan je ook de toonsoort nog aanpassen en als je wilt kan je de gitaarhals in beeld brengen, zodat je precies ziet waar de noten gespeeld worden. 

Gitaarschool Nederland Talent 2016
Vijf jonge gitaartalenten krijgen zo’n acht minuten de tijd om hun kunsten te vertonen voor een professionele jury (Eric Vaarzon Morel, Jaap Hoek en John-F. Klaver) en het in groten getale aanwezige publiek, onder wie natuurlijk veel familie en vrienden. De deelnemers zijn verdeeld in twee categorieën: staalsnarig en nylonsnarig. Uiteraard gaan de optredens  gepaard met de nodige spanning en zenuwen, maar alle vijf deelnemers slaan zich er dapper en met verve doorheen.

De 15-jarige Caspar de Leeuw bijt het spits af met sterk percussief staalsnarig akoestisch fingerpickingwerk. Na een “lange zoektocht” kwam De Leeuw uit bij popsongs. Hij speelt Payphone van Maroon 5 en vervolgens zijn dromerige eigen compositie A Dreaming Near The Sea, in open stemming. 

Alvin Udijana’s nylonsnarige klassieke gitaarwerk klinkt ook dromerig - en prachtig bovendien. Deze in onberispelijk strak pak gestoken 14-jarige  uit Amstelveen speelt onder meer een stuk van Johannes Müller: indrukwekkend voor zo’n jong talent.

Vervolgens horen we de slechts 10-jarige elektrische gitarist Gio Nijenhuis, met vrije bewerkingen van Chuck Berry’s Johnny B. Goode, Claptons Tears in Heaven en One van Metallica. Lekker gespeeld, afwisselend en bovendien goed voor de eerste prijs in de categorie staalsnarig!

Tot slot volgen twee prima nylonsnarige klassieke gitaristen, die nauwelijks voor elkaar onder doen: Brandon van Schaick uit Helmond en de 13-jarige Dylan Prentner. Vooral de sfeervolle compositie van William Walton klinkt prachtig bij de 17-jarige Van Schaick.

Uiteindelijk wordt de award voor nylonsnarige gitaristen uitgereikt aan de jongere Dylan Prentner. Een begrijpelijke beslissing van de jury, bestaande uit Eric Vaarzon Morel, Jaap Hoek en John-F. Klaver. Van harte gefeliciteerd aan de ongetwijfeld zeer gelukkige winnaars!


Dylan Prentner

Gitaartalenten Tom Renet en Ryan Vroon
Muzikale intermezzi in de Kleine Zaal werden verzorgd door twee voormalige winnaars van de Sena Young Talent Guitar Awards in de leeftijdscategorie t/m 17 jaar. De winnaar van vorig jaar, de nu 15-jarige Tom Renet, vertolkte op zijn gerelicte Panucci S-gitaar intens en virtuoos Jimi Hendrix-covers en eigen werk. De nu nog steeds maar 12-jarige Ryan Vroon (foto rechts), winnaar 2014, liet op zijn cherry red ES-335 en sunburst Les Paul zien dat hij in twee jaar een flinke ontwikkeling had doorgemaakt, van een Sly Stone-achtige act met funky riffs naar highbrow fusion, met ook af en toe wat rock. Petje af! 
Bekijk een fragemnt van zijn optreden: 

 


Tom Renet

John-F Klaver over Jamtrack Central
De bekende Nederlandse bluesgitarist John-F Klaver vertelt in het ochtendprogramma, speciaal bedoeld voor gitaardocenten, over de gitaarlessite Jamtrack Central, waar hij zelf docent bij is. De site, opgezet door metalgitarist Jan Cyrka, heeft een legertje bekende (Guthrie Govan, Zakk Wylde) en minder bekende docenten ter beschikking. Leerlingen kunnen een lespakket kopen of een abonnement nemen, waarbij streaming ook mogelijk is. Er zijn pakketten van bekende gitaristen, maar ook met bijvoorbeeld 20 licks. In het voorbeeld van leraar Matheo Hasato zien we video van de gitarist naast tabs met en bewegende cursor zodat je altijd kunt zien wat er gespeeld wordt. De video kan vertraagd worden, passages kunnen op repeat gezet worden en de video kan zelfs gespiegeld worden voor linkshandige gitaristen! Ook biedt Jamtrack Central de mogelijkheid tot één-op-één les met een docent. Klaver bekent zelf ook nog te leren van de site!


John-F. Klaver

Ableton voor gitaristen
Remi Lauw demonstreert hoe je Ableton Live 9 kan gebruiken bij het lesgeven en studeren. Zo werkt het maken van backingtracks eenvoudig en snel. Eerst neem je de verschillende delen van een song apart op, waarna je kan aangeven in welke volgorde ze gespeeld moeten worden. Maar je kan dit ook live bedienen met een Ableton Push. Gespeelde partijen - of het nu een melodie is of bestaat uit akkoorden - kan je omzetten naar MIDI. Vervolgens kan je er de klank aan koppelen die je wilt. Dus een professioneel klinkende partij met toetsen en basgitaar is zo gemaakt van wat je met gitaar hebt ingespeeld.


 
Remi Lauw legt uit hoe gitaristen Ableton Live en Link kunnen gebruiken

Eric Vaarzon Morel & Sebastiaan Hageman
Flamencogitarist Eric Vaarzon Morel treedt op met Sebastiaan Hageman, een talent dat hij vond op de young talent afdeling van het Sweelinck conservatorium in Amsterdam. Ook Sebastiaan kijkt wel eens naar YouTube filmpjes om, al dan niet vertraagd, partijen te analyseren. Morel vindt al die online mogelijkheden prachtig, maar benadrukt wel dat niet vergeten mag worden dat er muziek gemaakt moet worden. Sebastiaan speelt vervolgens een alegrias, een van de weinige flamencovormen in majeur. Hierna komt Morel op het onderwerp van ritme, dat volgens hem het eerst komt in flamenco en ook het eerst geoefend moet worden. Samen met Sebastiaan speelt hij een bulerias. Tot slot behandelt hij lesmethoden, waarvan er volgens hem maar weinig zijn. Het beste zijn nog een aantal nauwkeurig uitgeschreven stukken van o.a. Paco Pena. 
Bekijk een fragment van hun optreden:  


 

Edo Righini en CvA Online
Gitaardocent Edo Righini van het Conservatorium van Amsterdam vertelde over CvA Online, het online lespakket van het Amsterdams Conservatorium. Dit programma is vanaf februari 2016 beschikbaar en wordt nog steeds uitgebreid. 

Het is ontstaan nadat bleek dat studenten niet alleen de lessen volgden bij hun docent, maar daarnaast vier tot zes uur per week besteedden aan YouTube lessen. Hierbij waren ze vooral op zoek naar structuur, informatie en studieroutine. Het gemis bij dergelijke video's is dat je geen feedback krijgt. Dat heeft CvA Online opgelost door een cursus onder te verdelen in lessen die opdrachten bevatten. De gespeelde opdrachten stuur je in en daarop krijg je een videoreactie van de docent.

Het wordt gebruikt door studenten die vaak ook cursussen volgen van andere afdelingen, door mensen die toelating willen doen en door studenten uit zo'n 28 landen. De docenten zijn een heel traject doorgegaan om een gedegen cursus samen te stellen die zijn basis heeft in de praktijk en niet vanuit de theorie is geschreven. 


Edo Righini

Presentatie AMACK volgsysteem door Jack Pisters
Jack Pisters opent de Gitarist Educatie Markt met het uur dat speciaal voor docenten bedoeld is rondom thema 'blended learning'. Zijn bijdrage was een uitleg van het door hem ontwikkelde AMACK volgsysteem. Muziekscholen kunnen studenten met dat systeem volgen op vijf aspecten: A = Attitude, M = Motorische vaardigheden, A = Auditieve vaardigheden, C = Creatieve vaardigheden en K = Kennisvaardigheden. Elke student weet waar hij aan moet werken binnen die vijf categorieën. Misschien blijft zijn sound achter, moet hij iets doen aan zijn presentatie, of heeft hij te weinig variatie in zijn spel. We volgen per student de vorderingen aan de hand van die vijf categorieën met als doel dat er een duidelijk plan uitkomt. Zo kan hij zelf uitvogelen waar hij aan moet werken. 


Jack Pisters 

Lees hier alles wat we tevoren over het programma publiceerden: 
www.gitarist.nl/nieuws/artikel/18025/gitarist-educatie-markt-komende-zaterdag-5-november-in-qfactory-amsterdam  
 

De Gitarist Educatie Markt is een project van Gitaarschool Nederland, EGTA, Guitar Matrix en Gitarist. Informatie en reacties: gitaristeducatiemarkt@gitarist.nl 

Ochtendprogramma van 11 tot 2 speciaal voor docenten

10.30 inloop 11.00 GSNL docentenmeeting | EGTA docentenmeeting
13.00-14.00 Conferentiethema: Blended Learning - Hoe zet je ‘online’ in bij je lessen?
* 13.00 Opening door Jack Pisters
* 13.05 CvAonline interactief onderwijs - Edo Righini
* 13.20 Jam Track Central online lessen – John-F Klaver
* 13.35 A-Mack volgsysteem – Jack Pisters


Middagprogramma van 2 tot 5 voor docenten, leerlingen en publiek 

14.00 Eric Vaarzon Morel met Sebastiaan Hageman - Flamenco workshop – kleine zaal
14.15 Ableton Link – Remi Lauw - barzaal
14.30 Tom Renet trio – winnaar SYTGA – kleine zaal
14.30 HubTowers - demo doorJaimie van Hek  – foyerdeck
14.45 Edo Righini – Jazz – CvA Online workshop – barzaal
15.00 Talent Podium – 5 talenten – kleine zaal
15.15 Wim den Herder – Wimpicking/Jazz workshop – barzaal
15.50 Leif de Leeuw - winnaar SYTGA – Blues & Slide workshop – barzaal
16.00 Ryan Vroon& Band  – winnaar SYTGA – kleine zaal
16.00 HubTowers - demoJaimie van Hek  – foyerdeck
16.20 Bekendmaking Gitaarschool Nederland Talent 2016 – kleine zaal
16.20 Gitaartabs – demo door Jan van der Heide – barzaal
16.30 John-F Klaver Harmonic Soloing – Jam Track Central workshop –kleine zaal
16.40 Quarter-tone gitaar – demo door Jan Wouter Oostenrijk  – barzaal
17.00 Ed Verhoeff – Fusion workshop – barzaal
17.15 Marcel Singor Rock – CvA Online workshop – kleine zaal


zoeken
zoeken